I restaurationsbranchen er kundetilfredshed alfa og omega. Hvis kunder ikke er tilfredse med maden eller oplevelsen, så kommer de sjældent tilbage, og dårlig omtale spreder sig hurtigt. Derfor gælder det om at holde en ekstrem høj standard. Det kan føre til en vis form for stress, men hvis du blot har fokus på at optimere alle dele af spisestedet, behøver du ikke konstant at være urolig for kundens tilfredshed. Og hvordan gør man så det? Der er mange muligheder:
- Invester i et nyt kassesystem til restaurationsbranchen (kan findes på ebm.dk) – et moderne kassesystem betyder bedre overblik til personalet og en hurtigere oplevelse for kunden. Alt i alt en mere flydende situation.
- Sørg for at have smilende og egnede medarbejdere – når kunden tager ud for at spise, er miljøet og fornemmelsen næsten lige så vigtig som selve maden. Derfor bør tjenerne altid vise sig fra deres bedste side. Smilene smitter af på gæsterne.
- Gå ikke ned på kokkekvaliteten – maden er det vigtigste. Hvis maden ikke er i orden, så synes kunderne heller ikke, at dit sted er i orden.
- Indret et godt spisested. Nu er vi tilbage ved spørgsmålet om miljøet. Omgivelserne betyder meget for, hvor meget man nyder sin mad. Indret et sted der giver følelsen af hygge og madro.
Hvordan udkonkurrerer jeg de andre spisesteder?
Konkurrencen er hård i restaurationsbranchen. I hver by er der utallige spisesteder, kunden kan vælge imellem, så hvorfor skulle han vælge netop din fremfor alle de andre? Et godt svar kan være at finde din niche. Kig på de andre spisesteder, og se hvad der mangler på markedet. Folk elsker en niche, noget specielt, noget præcist, der kan give spiseoplevelsen noget unikt. Du kan også tage ud og spise ved konkurrenterne, og se hvad de gør rigtigt og forkert.