Vi kender dem alle sammen. De der kunder, som ikke helt kan se pointen i et par vinterdæk. ”Det bliver jo ikke rigtig vinter i Danmark længere” er en af de klassiske undskyldninger. Men det er ikke kun for producenternes pengepung, at vi taler så meget om vinterdæk. Det handler jo om sikkerhed.
Derfor får du her lidt assistance og gode argumenter for, hvorfor det er så vigtigt at få skiftet til vinterdæk – og få det gjort på det rigtige tidspunkt.
Hvornår skal man skifte til vinterdæk?
For mange kan skiftet virke pludseligt. Vi går fra lune sensommerdage til regnvejr og efterår – og pludselig rammer nattefrosten. Det er oftest mellem november og marts eller april, at dine kunder har brug for vinterdæk. Men en mere konkret tommelfingerregel hedder, at du skal skifte til vinterdæk, når temperaturen rammer 7 grader eller derunder.
Det er der enighed om på tværs af dækproducenter og generelt i branchen. Vinterdæk er produceret specielt til at give dig og dine kunder bedre styreegenskaber, bedre vejgreb og bedre bremselængde i de vejrforhold, som følger med temperaturer under de 7 grader. Vinterdæk giver bilisten mulighed for at være forberedt. Ikke bare på koldt vejr men også på sne, slud, frost og isglatte veje. Det er og bliver en del af vintersæsonen.
Specialdesignede dæk til formålet
Samtidig har mange dækproducenter dedikeret sig til at skabe, forbedre og designe et bredt udvalg af vinterdæk på ny. Det skal være et bredt udvalg af dæk i høj kvalitet, de skal være effektiv og findes i flere udgaver, hvis de forskellige typer af biler kræver det. Så der er et sæt vinterdæk til enhver bilejer.
Det betyder også, at dine kunder – uanset stil – vil kunne finde vinterdæk, der passer til deres behov. Og vigtigst af alt kan de finde et sæt vinterdæk, der øger sikkerheden på vejene.
Gummiblanding og vejgreb
7 grader er også en vigtig temperatur, når det kommer til dækkets gummiblanding. Den reagerer anderledes ved forskellige temperaturer. Blandingen på helårsdæk er fleksibel og giver bilisten mulighed for kort bremselængde og generelt god kontrol over bilen. Det gælder i alle sæsoner og temperaturer over 7 grader.
Men under de 7 grader kommer der ekstra krav. Hvis bilisten ikke skifter til vinterdæk, men derimod fortsætter på et såkaldt helårsdæk, vil oplevelsen blive en helt anden. Han eller hun kan nu mærke, at helårsdækkene bliver en smule stivere, hvilke også giver længere bremselængde i forhold som sne og slud. Det duer ikke. Så for sikkerhedens skyld bør dine kunder skifte til vinterdæk – specielt designet til vinterens forhold.
Er du klar til en ny dæksæson?
Med de gode argumenter genopfrisket, skal der måske også tages et kig på dit værksted. Er du klar til, at kunderne lige om vælter ind ad porten for at få skiftet hjul og dæk?
Tjek dine maskiner efter. Kører både dækmaskiner og afbalanceringsmaskiner, som de skal? Og hvornår fik du egentlig sidst lavet serviceeftersyn på dem?
Forestil dig, blot for et øjeblik, at din afbalanceringsmaskine bryder sammen midt i november lige midt i en uge med masser af frostgrader og glimtende veje. Hvad kommer det til at koste dig på bundlinjen, hvis du bliver sat ud af spil og må sende kunderne ind til naboværkstedet?
Måske er et serviceeftersyn ikke den værste udgift, som forberedelse.